BENVINGUTS AL BLOC "PATRIMONI I MUNTANYES"

Benvinguts al blog "Patrimoni i muntanyes"

L'objectiu d'aquest blog és donar a conéixer elements i indrets relacionats amb el nostre patrimoni rural en general i això inclou també la pedra seca. Un patrimoni extens i oblidat que cal conèixer i conservar.

Aquest blog vol ser una contribució a la seva coneixença.

EL NOU ARTICLE DEL BLOG

El nou article del blog: Article a la revista "Muntanya"

27 de juliol del 2014

MÉS ELEMENTS EN L'ITINERARI "A L'ENTORN DEL PUIG MADRONA"

Us vull donar més informació en relació a l'itinerari 2 per Collserola (http://patrimonimuntanyenc.blogspot.com.es/2012/08/itineraris-per-les-construccions-rurals_19.html) A l'entorn del puig Madrona.

Es tracta d'una petita variació en l'itinerari provocada per l'ampliació del cementiri de Roques Blanques, que ha modificat el camí de pas, fent-lo passar més avall i de cinc construccions que he trobat. D'aquestes construccions, dues, les vaig localitzar per una estassada de la vora de la pista.

Cova excavada (8)

Coordenades ED50: 417693 / 4589512 / 114

Està excavada en un marge argilós, una mica separat del camí. És de planta rectangular de 2 m de llarg i 1,60 m d'ample, tot i que els 50 primers centímetres són una mica més estrets. L'altura interior és d'1,25 m. Hi ha una fornícula excavada a la paret del fons i una altre de mes petita, a mitja alçada. L'entrada té un bastiment de fusta i el tancament s'acaba de fer amb pedres i totxanes; té 60 cm d'amplada i 90 d'altura.

Cova excavada (9)

Coordenades ED50: 417859 / 4589584 /114

Petita cova, amb força sediments, que té actualment, 70 cm d'altura. L'amplada és d' 1,20 m i té la mateixa fondària.

Recer o paravent (10)

Coordenades ED50: 417986 / 4589646 / 142

És una construcció de 3 m de llarg i 1,85 m d'amplada, amb una altura d'1,10 m, orientada al sud/sud-oest. Les parets estan formades per una gran acumulació de pedra. Les parets laterals tenen forma triangular amb una altura màxima d'1,30 m.

No té senyals d'haver tingut sostre, per la qual cosa, qualifico aquesta construcció com un recer o paravent.

Barraca ensorrada (11)

Coordenades ED50: 418120 / 4589629 / 158

És una llàstima que no conservi el sostre, perquè ens trobaríem amb una barraca molt interessant atès tenia el dipòsit d'aigua a l'interior (és el forat negre que hi ha al costat del gos) i a l'entrada tenia la bassa per fer el bou bordelès. Té unes dimensions de 3x2 m. Està orientada al nord/nord-oest.

Cova excavada (12)

Coordenades ED 50: 418294 / 4589800 / 167

Aquesta cova es conserva en molt bon estat. Té un passadís d'entrada de 60 cm d'ample amb una llargada d'1,55 m. L'interior és una semicircumferència d'1,80 m de radi amb una altura d'1,20 m. A tot l'entorn hi ha un banc fet d'obra. Està orientada a l'oest/sud-oest.

Per la proximitat, segurament el dipòsit núm. 7 de l'itinerari inicial, hi estava relacionat.

L'ITINERARI

Sortint de la barraca 4 baixem entre els pins i trobem una barana i un tram d'esglaons fets amb troncs. Al final de la baixada l'itinerari continuava cap a l'esquerra per anar a Can Maimó. Si voleu, ho podeu fer tot i que, actualment, els camins que accedeixen a Can Maimó tenen senyals de "prohibit el pas". De tota manera us recomano seguir l'itinerari per anar a veure un construcció (8) que he localitzat fa pocs dies (i que no figurava en l'itinerari inicial). La trobareu uns metres més enllà del canyissar que ocupa el petit torrent i al capdamunt de la lleu pujada que fa el camí abans de sortir al que eren uns camps de conreu. Caldrà que us enfileu des del camí fins a una paret argilosa.

Si no aneu a Can Maimó ni tampoc a veure la cova excavada (8), cal pujar pel corriol que ens queda al davant i que ens farà sortir al revolt d'un camí més ample que prenem cap a l'esquerra. Planegem i, a la dreta, veurem una cova excavada (9), força tapada per sediments, i uns metres més enllà, el camí es bifurca; cal seguir per la dreta (a l'esquerra hi ha un pi mort que talla el pas). En sortir de la pineda pugem per un camp d'ametllers i cirerers abandonats. Trobarem una bassa de brou bordelès i el dipòsit d'aigua; el camí es bifurca (però va al mateix lloc). Si prenem el de l'esquerra, passarem pel costat del recer (10). Tornem a entrar al bosc i en acabar la pujada, sortim a una pista que prenem cap a l'esquerra. Només uns metres més endavant, a l'esquerra i a sota la pista, tenim la barraca (11). Anem planejant i trobem un camí que talla la pista; hem enllaçat amb l'itinerari original (ve pel camí que trobem a l'esquerra). Seguim la pista endavant i podem anar a fer la visita a la cova excavada (12), que veurem una mica enlairada en trobar el dipòsit (7).

En total, la variant només representa 10-12 minuts de marxa, amb la qual cosa hem fet una bona drecera per un camí més interessant.